عملیات حرارتی

کربورایزینگ گازی

کربورایزینگ یا کربن دهی سطحی به عملیات حرارتی اطلاق میگردد که در آن قطعات به صورت سطحی سختکاری شده و در عین حال دارای مغزی به نسبت نرمتر می باشد که در مقاومت به تنشهای مکانیکی بسیار مقاوم و دارای استحکام و چقرمگی بالا می باشند. در کربورایزینگ گازی کربن توسط گازهای حامل وارد محفظه کوره شده که دارای فشار ثابت میباشد و کربن اتمی در دمای بالای 900 درجه سانتی گراد در سطح قطعه نفوذ می کند بدین ترتیب قطعه ای ساخته میشود که مغز آن کم کربن و سطح آن پر کربن می باشد. در واحد عملیات حرارتی شرکت چرخشگر توسط کوره های دو محفظه ای آیشیلین کربورایزینگ گازی انجام می شود.

نیترایدینگ

نیترایدینگ یا نیتروژن دهی همان وارد کردن نیتروژن اتمی در لایه سطحی فولاد است. در نیتروژن دهی عامل سخت کننده سطح نیترید فلزی تشکیل شده می باشد. نیترایدینگ در بازه دمایی 550 الی 650 انجام میشود لازم به ذکر می باشد در این عملیات نیاز به سریع سرد کردن بعد از عملیات حرارتی نیست و قطعه در هوای محیط سرد میگردد.

کربونیترایدینگ

کربن – نیتروژن دهی عملیات سخت کردن سطحی است که در آن هر دو عناصر نیتروژن و کربن جذب سطح شده و بدین ترتیب نیتروژن جذب شده موجب افزایش سختی سطح کربن داده شده می شود. محدوده دمای کربونیترایدینگ 800-875 درجه سانتی گراد می باشد.

هاردنینگ

در مواقعی که نیاز به نفوذ کربن در سطح سخت کاری سطحی مورد نیاز نیست و فقط سختکاری لازم می باشد در این موارد توسط بالا بردن دمای قطعات تا محدوده آستنیته و بعد کوئنچ انجام میشود که با پتانسیل ناچیز کربن و یا تحت نیتزوژن بدون دخالت هیچ گاز دیگری انجام میشود که در عملیات حرارتی شرکت چرخشگر کوئنچ توسط روغنهای گرم انجام میشود که بین 100 الی 150 درجه سانتی گراد دما داشته و از تغییرات ابعادی بالا و همچنین ترک ها نیز جلوگیری می کند.

تمپرینگ

به علت تنش های داخلی ایجاد شده در ضمن سریع سرد شدن، تمامی قطعه های سخت شده تا حدودی ترد و شکننده اند در اثر بازگشت تنش های داخلی کاهش می یابند و یا حذف میشوند و بنابراین استحکام ضربه ای افزایش یافته ولی در عوض سختی و استحکام قطعه سخت شده تا حدودی کاهش خواهد یافت.

اینداکشن

عملیات اینداکشن همان سختکاری موضعی می باشد که در مواقعی به کار میرود که نیاز به سخت کردن کل قطعه نیست و فقط قسمتی از قطعه نیاز به سخت شدن دارد که در این حالت توسط دستگاه های اینداکشن با ایجاد میدان مغناطیسی در نقطه مورد نظر دمای بالا رفته و بعد از گرم کردن تا محدوده 800 به بالا کوئنچ انجام شده و سختکاری صورت میگیرد.

شات پینینگ

بعد از عملیات حرارتی معمولا سطح قطعه با توجه به نوع عملیات کدر و یا دارای صافی سطح قابل قبول نمی باشد که توسط شات پین سطح قطعات توسط برخورد ساچمه های با استاندارد مشخص موجب تمیزی براقیت شده همچنین رابطه مستقیمی با بالا بردن حد خستگی قطعات نیز دارد.