طراحی و ساخت گیربکس و دنده

در شرکت چرخشگر، واحد تحقیق و توسعه، به منظور طراحی و توسعه محصولات جدید و همچنین مهندسی معکوس و داخلی ‏سازی محصولات مورد نیاز تشکیل شده و با تشکیل کارگروه‏های تخصصی در زمینه‏ های مورد نیاز، به انجام فعالیت‏های مربوطه مشغول می‏باشد. انجام کار گروهی با هدایت تخصصی، یکی از راهبردی اصلی این واحد می‏باشد که همواره در تمامی فعالیت‏ها مد نظر قرار گرفته و موفقیت‏های این واحد، مدیون تلاش مستمر تمامی کارکنان آن می‏باشد.

فعالیتهای صورت گرفته در این واحد شامل بخش‏های مختلفی می‏باشد که می‏توان به صورت کلی تحت موارد زیر مطرح نمود:

  1. بخش طراحی محصول:

الف. طراحی پلتفرم کلی گیربکس Concept design: با توجه به نیاز طرح شده، بر اساس دانش فنی و تجربیات حاصل از سال‏ها تحقیق و بررسی انواع سیستم‏های رایج گیربکس، مراحل طراحی پلتفرم کلی گیربکس انجام می‏گیرد که شامل دو بخش زیر می‏باشد:

  • تدوین دانشنامه جامع طراحی گیربکس
  • تهیه استانداردها و منابع

ب. طراحی و تحلیل اجزای داخلی گیربکس: با استفاده از پرسنل متخصص و بهره‏گیری از دانش روز جهانی، استفاده از نرم‏ افزارهای طراحی چرخدنده و گیربکس، و همچنین نرم ‏افزارهای تحلیل المان محدود، بخش‏های مختلف داخلی گیربکس، طراحی و پیش از تولید قطعات و مجموعه‏ ها، عملکرد آن‏ها در شرایط کاری، مورد ارزیابی قرار می‏گیرد. این بخش، شامل مراحلی متعددی می‏باشد که در زیر به بخشی از آنها اشاره شده است:

  • طراحی و بهینه سازی شفت و یاتاقان
  • طراحی مجموعه سنکرون
  • طراحی و تحلیل بدنه گیربکس
  • طراحی مکانیزم ماهک ها
  • تحلیل روانکاری و خنک‏ کاری گیربکس
  • تحلیل تنش، کرنش و بررسی شکست و خرابی قطعات داخلی گیربکس

ج. تحقیقات و طراحی انواع سیستم های مکانیزم Shifting: تغییر سرعت و گشتاور در گیربکس متناسب با سرعت و گشتاور ورودی از موتور خودرو، با استفاده از مکانیزم تعویض دنده انجام می‏گیرد که انواع مختلفی را شامل بوده و متناسب با گیربکس و خودرو، و محدودیت‏های نصب مجموعه، می‏توان هر یک از آنها را طراحی و مورد استفاده قرار داد. یکی از فعالیت‏های مجموعه تحقیق و توسعه، مشخص نمودن نوع مکانیزم مورد نیاز برای اجرای تعویض دنده و طراحی آن می‏باشد.

  • تدوین دانش طراحی  انواع مکانیزم ها (Servo Shift-Cable-Linkage )
  • تحلیل نیروهای مکانیزم تعویض دنده در گیربکس های مختلف

2. بخش تولید نرم افزارهای کاربردی محصول: با استفاده از کارشناسان زبده در واحد تحقیق و توسعه، نیازهای دانش ‏محور نرم ‏افزاری در داخل واحد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و متناسب با نیازهای تعریف شده، نرم ‏افزارهای مورد نیاز، طراحی و مورد استفاده قرار می‏گیرد. از جمله فعالیت‏های انجام یافته در این حوزه، می‏توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره نمود.

الف. تدوین نرم افزار انتخاب و انطباق انواع گیربکس با خودرو

ب. تدوین نرم افزارهای کنترلی پروفیل دنده (K-chart …)

ج. تدوین نرم افزار استخراج دیاگرام تعویض دنده