طراحی و ساخت سیستم‏های فرمان

یکی از بخش‏های واحد تحقیق و توسعه، و از جمله فعالیت‏های کارگروه‏های تخصصی واحد، طراحی و ساخت قطعات و مجموعه سیستم‏های فرمان می‏باشد که در طرح چشم انداز فعالیت‏های شرکت، افق وسیعی در برابر این فعالیت‏ها در نظر گرفته شده است. کارگروه‏های درگیر در فعالیت‏های این بخش، وظایف مختلفی را بر عهده دارند. طراحی و مهندسی معکوس، و همچنین باز طراحی و بهینه ‏سازی قطعات مختلف مربوط به سیستم‏های فرمان خودروهای سنگین و نیمه سنگین، از جمله عمده فعالیت‏های این بخش از واحد تحقیق و توسعه می‏باشد.

سیستم فرمان برای انتقال گشتاور دست راننده از طریق غربیلک فرمان به چرخ های خودرو مورد استفاده قرار می‏گیرد. مجموعه سیستم فرمان به طور کلی متشکل از پنج بخش مختلف شامل: غربیلک فرمان، ستون فرمان، جعبه فرمان، پیتمن‏ آرم و اهرم ‏بندی فرمان می‏باشد. غربیلک فرمان، جهت دوران را انتقال داده و با قطر بزرگ خود، گشتاور را افزایش می‌دهد. گشتاور به میل فرمان که متصل به غربیلک است انتقال می‌یابد. میل فرمان به دلیل طول بلند خود در داخل لوله‌ای به نام ستون فرمان، یاتاقان‏بندی می‌شود. جعبه فرمان نیز علاوه بر افزایش گشتاور ورودی از طرف غربیلک فرمان، زاویه دوران غربیلک را در محوری عمود بر محور دوران غربیلک، 90 درجه تغییر می‏دهد. قطعه پیتمن‏ آرم، گشتاور خروجی و حرکت دورانی جعبه فرمان را به حرکت خطی تبدیل می‌کند و به مکانیزم فرمان انتقال می‌دهد.

هر یک از قطعات مجموعه سیستم فرمان، قطعاتی بسیار حساس و فوق ایمنی می‏باشند که در طراحی، ساخت و مونتاژ آن‏ها، بایست تمامی نکات تخصصی و استانداردهای مربوطه، به صورت کامل رعایت شود.

از جمله فعالیت‏های مربوط به این بخش در واحد تحقیق و توسعه می‏توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. طراحی، باز طراحی و بهینه‏ سازی ستون فرمان برای خودروهای سنگین و نیمه‏ سنگین
  2. طراحی، مهندسی معکوس و بهینه‏ سازی جعبه فرمان
  3. طراحی و بهینه ‎‏سازی انواع براکت‏های جعبه فرمان
  4. طراحی و بهینه ‎‏سازی انواع پیتمن آرم‏
  5. طراحی و بهینه ‏سازی زاویه فرمان

یکی از محصولات کاربردی حوزه مجموعه سیستم فرمان، مجموعه ستون فرمان هیدرو-پنوماتیکی می‏باشد که با مهندسی معکوس از نمونه آلمانی، داخلی‏ سازی شده است.

بخش دوم فعالیت‏های این بخش، مربوط به طراحی و مهندسی معکوس مجموعه جعبه فرمان می‏باشد که برای نصب بر روی انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین، صورت می‏پذیرد. در برنامه چشم‏ انداز توسعه فعالیت‏های واحد تحقیق و توسعه و شرکت چرخشگر، مهندسی معکوس، بهینه ‏سازی و طراحی انواع مختلفی از جعبه ‏فرمان‏های مورد نیاز و با تکنولوژی به روز دنیا، در نظر گرفته شده است.

فرایندهای مربوط به طراحی، بهینه‏ سازی و مهندسی معکوس تمامی قطعات و مجموعه ‏های ذکر شده، با بررسی و تحلیل المان محدود توسط کارشناسان و متخصصین طراحی واحد تحقیق و توسعه انجام می‏پذیرد.

به منظور فراهم‏ سازی نصب انواع مختلف جعبه‏ فرمان بر روی شاسی خودرو، نیاز به طراحی و ساخت براکت جعبه فرمان مخصوصی می‏باشد که با توجه به مشخصات جعبه فرمان و همچنین شاسی خودرو، و شرایط کاری مجموعه و خودرو، طراحی و ساخته می‏شود. با تحلیل المان محدود تک ‏تک قطعات و محاسبات انجام ده به صورت کاملا علمی و مهندسی، بر روی قطعات طراحی شده، بهینه ‏سازی‏های طراحی به صورت مستمر انجام می‏گیرد تا هم به لحاظ مقاومت و عملکرد قطعه و مجموعه و هم به لحاظ رعایت موارد ایمنی، تمامی شرایط مد نظر قرار گیرد. در کنار قطعات اصلی مجموعه سیستم فرمان، مجموعه ‏ها و قطعاتی چون زاویه فرمان، قطعات واسط و اتصالات مورد نیاز بر اساس نیاز مشتری، طراحی شده و یا با مهندسی معکوس و داخلی‏ سازی، امکان تولید و استفاده از آن برای مشتری فراهم می‏شود.